Hen420

פגיעה באף מגבירה את הסיכון לחיידקים להיכנס למוח | חדשות מדעי המוח

עודכן ב: 24 ספט 2021

מאתר חדשות מדעי המוח https://neurosciencenews.com/
 

פורסם לראשונה: 17.03.2020

מקור: אוניברסיטת גריפית׳

פגיעה באפיתל האף מגדילה את הסיכון לחיידקים למוח, מה שעלול לגרום לבעיות בריאותיות ארוכות טווח.

מחקר חדש מאוניברסיטת גריפית הראה כי נזק לרירית האף מגדיל את הסיכון לחיידקים להתגנב למוח באמצעות עצבים, ועלול לגרום לבעיות בריאותיות ארוכות טווח.

המועמדת היידי ווקדן ועמיתיה ממכון הבריאות Menzies קווינסלנד, המכון לגליקומיקס ומכון גריפית' לגילוי תרופות, בשיתוף אוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה, גילו כי פגיעה באפיתל האף (רירית חלל האף) עשויה להגביר את הסיכון. של החיידק Burkholderia pseudomallei הפולש למוח.

חיידק זה גורם למחלה מליואידוזיס, אנדמית בצפון אוסטרליה ודרום מזרח אסיה. יש לו תמותה גבוהה ולעיתים יכול להשפיע על מערכת העצבים המרכזית (מוח וחוט השדרה).

"הראינו בעבר שבתוך 24 שעות, B. pseudomallei יכול להיכנס למערכת העצבים המרכזית דרך עצבים היקפיים המשתרעים בין חלל האף למוח, ועוקף את מחסום הדם-מוח", אמרה ווקדן.
 

המחקר החדש מראה כי פגיעה קודמת ברירית האף - כמו הנגרמת על ידי הצטננות, אלרגיות ופגיעות טראומטיות - יכולה להגביר את פלישת החיידקים של עצב הריח המתווך את חוש הריח ומוביל ישירות מחלל האף למוח. זיהום של עצב זה יכול להגדיל מאוד את הסיכון לזיהומים במערכת העצבים המרכזית.

גב 'ווקדן אמרה כי מחקריהם הראו כי חיידקים עלולים להתגנב למוחנו מבלי לשים לב אליהם, ועלולים לגרום לבעיות חמורות לטווח הארוך.

"מחקר זה מעלה את השאלה באיזו תדירות מוחנו באמת נחשף לזיהום. מכיוון שנזק לאפיתל הריח שכיח ועצב הריח בדרך כלל מתחדש במהירות, בדרך כלל לא מבחינים בפגיעות כאלה אלא כאשר אנשים מאבדים באופן דרמטי את חוש הריח שלהם.

המחקר הראה גם שכאשר החיידקים פולשים לעצב הריח, תאי עצב היקפיים (תאי גליה), נדבקים ויוצרים תאי ענק לא תקינים. תאים אלה הם בדרך כלל מגנים חשובים מפני חיידקים, אך במקרה זה הם נדבקים וחולים.

"בעוד שהמחקרים נערכו בעכברים, לבני אדם יש אותם עצבים ויכולים להידבק מאותם חיידקים, ולכן אנו מאמינים שהתוצאות ניתנות לתרגום לבני אדם.

"הממצאים במחקר זה עשויים בעתיד לסלול את הדרך לטיפולים חדשים, כולל טיפול מונע, לזיהומים במערכת העצבים המרכזית ולבעיות ארוכות הטווח שהם גורמים."

תרגום: חן אלפסי | האמת בלי פילטר

    7341
    5