top of page

בריטניה פותחת דלת ל"ערבוב" חיסונים. המומחים דואגים | The New York Times


על פי ההנחיות, במידה והמנה השנייה של אותו חיסון אינה זמינה, ניתן להחליפה במנה מחיסון של חברה אחרת.


בריטניה עדכנה בשקט את חוברת החיסונים שלה כדי לתת היתר לחיסונים מעורבבים. על פי החוברת, במידה והמנה השנייה של החיסון שקיבל מטופל במקור אינה זמינה, או אם לא ידוע מיהו היצרן בזריקה הראשונה, ניתן יהיה להחליף בחיסון של חברה אחרת.


בריטניה הוציאה אור ירוק חירום לשני חיסונים, שפותחו על ידי חברת פייזר (Pfizer) וחברת אסטרה-זנקה (AstraZeneca). על פי ההנחיה החדשה של בריטניה, "צריך לעשות כל מאמץ" להשלים משטר מינון באותה זריקה בה נעשה שימוש לראשונה. אך כאשר "אותו חיסון אינו זמין, או אם המוצר הראשון שהתקבל אינו ידוע, ניתן להציע מנה אחת של המוצר הזמין במקום".


"אפשרות זו עדיפה אם האדם עשוי להיות בסיכון גבוה מידי או שנחשב כבלתי סביר שישתתף שוב," נאמר בהמלצה. מכיוון ששני החיסונים מכוונים לחלבון הספייק של נגיף הקורונה, "סביר להניח שהמינון השני יעזור להגביר את התגובה למינון הראשון."

במידה והמנה השנייה של אחד מהחיסונים אינה זמינה, ניתן להחליפה בחיסון של חברה אחרת - מתוך דף ההנחיות של בריטניה

ההנחיה החדשה סותרת את ההנחיות בארצות הברית, שם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ציין כי "החיסונים המורשים ל- COVID-19 אינם ניתנים להחלפה" וכי "לא הוערכה הבטיחות והיעילות של סדרת מוצרים מעורבים. יש להשלים את שני המינונים של הסדרה עם אותו מוצר".

החיסונים המורשים ל- Covid-19 אינם ניתנים להחלפה - מתוך הנחיות ה- CDC

יש מדענים האומרים כי בריטניה מהמרת בהנחיה החדשה שלה. "אין נתונים על הרעיון הזה בכלל", אומר ג'ון מור (John Moore), מומחה לחיסונים באוניברסיטת קורנל, ניו יורק (Cornell University). נראה כי "גורמים רשמיים בבריטניה נטשו את המדע לחלוטין כעת והם מנסים לנחש את דרכם מתוך הבלגן."


פקיד בבריאות הציבור באנגליה ציין את הדמיון בין החיסונים של פייזר לאסטרה-זנקה, ואמר כי תחליפים יתרחשו רק "על בסיס יוצא דופן מאוד, כאשר האלטרנטיבה היא להשאיר מישהו עם מהלך חיסונים לא שלם".

גורם רשמי בוויילס אמר כי הם לא יאפשרו גישה של ערבוב חיסונים וכי מנות החיסון הראשונות ושניות יותאמו.


זה רחוק מלהיות בטוח שהחיסונים ניתנים להחלפה, אמרו כמה חוקרים.

ניסויים של גישת "ערבוב חברות החיסונים" כלפי מנה שניה מעולם לא נעשו, אם כי הם מתוכננים.


"שום דבר מכל זה אינו מונע מנתונים כרגע", אמרה ד"ר פיליס טיין (Phyllis Tien), רופאת מחלות זיהומיות באוניברסיטת קליפורניה, סן פרנסיסקו. "אנחנו קצת במערב הפרוע בנוגע לזה."


"בעוד שההחלטות על גישות מינון חלופיות נתונות לרשויות הבריאות, פייזר מאמינה כי זה קריטי שרשויות הבריאות יבצעו מעקבים בכל לוחות הזמנים החלופיים המיושמים וזאת כדי להבטיח לכל מי שמקבל את החיסון את ההגנה המקסימאלית האפשרית, כלומר חיסון בשתי מנות של החיסון". אמר טבן דנהי (teven Danehy), דובר מטעם חברת פייזר.


החיסון של חברת פייזר וחברת אסטרה-זנקה מכניס לגוף חלבון הנקרא "חלבון ספייק", שמטרתו ללמד את תאי מערכת החיסון לזהות את נגיף הקורונה בפועל ולהדוף אותו. אולם החיסונים מעבירים את "חלבון הספייק" בשיטות שונות, ואינם מכילים רכיבים מקבילים. החיסון של חברת פייזר מסתמך על מולקולה הנקראת "שליח RNA" או mRNA הנארזת בתוך בועות שומניות, ואילו החיסון של חברת אסטרה-זנקה מכיל מעטפת של נגיף אדנווירוס ובתוכו חלק מה- DNA של נגיף הקורונה.


ייתכן והחלפת חיסון אחד במשנהו עשויה ללמד את הגוף לזהות את נגיף הקורונה, אך עדיין מדובר בהימור מדעי. עם מרכיבים שונים בכל חיסון, ייתכן שאנשים לא ירוויחו כל כך מהזריקה השנייה. ערבוב והתאמה עשויים גם להקשות על איסוף נתונים ברורים על בטיחות החיסון.


בנוסף במהלך שנוי במחלוקת, החליטה ממשלת בריטניה השבוע (30.12.2020) לתגבר את הפצת החיסונים ולחסן כמה שיותר אנשים במנות ראשונות - מהלך שעלול לעכב את המנה השנייה עד 12 שבועות.


הרעיון מאחורי הפריסה המהירה הוא שאולי זה יעניק לאנשים רבים יותר הגנה חלקית מפני הנגיף בטווח הקצר, אבל כמה מומחים, כולל ד"ר מור, חוששים שזה עלול להיות לא חכם ויסכן אוכלוסיות חלשות.


רבים מהשינויים שבוצעו במהירות בקו בו נוקטת בריטניה, נעשו ללא ישיבות ציבוריות או נתונים תומכים, דבר שעלול להקטין את האמון בקמפיינים לחיסונים ובצעדים לבריאות הציבור בכלל, אמרה ד"ר טיין. "אנו מניחים שהציבור פשוט יקשיב ויבוא לקבל את החיסון, אך אני חוששת שזה לא יקרה."


תרגום: פנחס רוזנר

עריכה לדפוס: עמית


הכתבה התפרסמה בעיתון "ניו-יורק טיימס" בתאריך 1.1.2021


שימרו והגנו על בריאותכם עם

נוגד החמצון החזק ביותר בעולם

אנטי מיקרוביאלי ואנטי דלקתי

bottle-and-box326x440.png

צבע הכסף

386010_2-666514694.png
Paybox.jpg
bottom of page