top of page

דוקטרינת ההלם | נעמי קליין


דוקטרינת ההלם | עליית הקפיטליזם של האסון - נעמי קליין, 2009


וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה: כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ. - בראשית ו, י"א-י״ג

חסידי דוקטרינת ההלם מאמינים שרק שבר גדול – שיטפון, מלחמה, מתקפת טרור – בכוחו לייצר גיליונות חלקים, עצומי ממדים, כמשׂאת נפשם. ברגעים כאלה, כשהמציאות נעשית כחומר ביד היוצר, כשעולמנו הפנימי מתערער ואנו נעקרים מסביבתנו הפיזית, או אז תוחבים אמני-הממשות הללו את ידיהם פנימה, ומתמסרים לעמלם – מלאכת עיצוב העולם מחדש. - מתוך הקדמת הספר

דוקטרינת הלם היא התוספת, של הסופרת הקנדית והפעילה החברתית נעמי קליין, לספרה הפופולרי משנת 2007.

דוקטרינת ההלם היא תיאוריה להסברת הדרך בה משתמשים בכוח, התגנבות ומשבר ביישום מדיניות כלכלית ניאו-ליברלית כמו הפרטה, הסרת רגולציה וקיצוצים בשירותים חברתיים.


תורת ההלם מרמזת שבתקופות של כאוס לעיתים קרובות בעקבות מלחמות, הפיכות, אסונות טבע ופאניקה כלכלית, רפורמים פרו-ארגוניים דוחפים באגרסיביות צעדים לא פופולאריים של "שוק חופשי". קליין טוענת כי חסידיו של מילטון פרידמן ופונדמנטליסטים אחרים בשוק שכללו את האסטרטגיה הזו: לחכות למשבר גדול, ואז למכור חלקים מהמדינה לשחקנים פרטיים בזמן שהאזרחים עדיין נסוגו מההלם, ואז במהירות לקבע את "הרפורמות".


בשנת 2000, בהיותה בת 30, פרסמה קליין את ספרה רב-המכר "בלי לוגו" (No Logo, בעברית בהוצאת "בבל"). בין-לילה הספר הפך לתנ"ך של התנועה נגד הגלובליזציה הקפיטליסטית (כהגדרתו של הניו-יורק טיימס) – תנועה שעלתה על המפה הפוליטית העולמית חודש לפני יציאת הספר, בהפגנות סיאטל ב-1999, ושמעסיקה את קליין רבות עד היום.


קליין כותבת לעיתונים כמו ה"גרדיאן" הבריטי וה"ניישן" האמריקאי על המצב האנושי ברחבי העולם. מאמריה, שכונסו בספר "גדרות וחלונות" (Fences and Windows, בעברית בהוצאת "בבל"), וסרטה, "ההשתלטות" – העוסק בהשתלטות עובדים על מפעלים בארגנטינה, זיכו אותה בשורה ארוכים של פרסים בינלאומיים.

ספרה האחרון, שפורסם במקור ב-2007, "דוקטרינת ההלם: עליית הקפיטליזם של האסון" (The Shock Doctrine: The Raise of Disaster Capitalism, בעברית בהוצאת "אנדלוס"), תורגם ללמעלה מ-25 שפות, נכנס לרשימת רבי-המכר של הניו-יורק טיימס, וזכה בפרס וורוויק לספרות. מאז צאתו לאור הוגדר "דוקטרינת ההלם" על ידי מבקרים כפריצת דרך בניתוח הכלכלה הקפיטליסטית של עשרות השנים האחרונות, וכמפתח להבנת כמה מהאירועים הפוליטיים החשובים של תקופתנו.

ביולי 2009 הגיעה נעמי קליין לביקור בן שבוע בארץ, להשקת התרגום של "דוקטרינת ההלם" לעברית ולערבית.



850 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

שימרו והגנו על בריאותכם עם

נוגד החמצון החזק ביותר בעולם

אנטי מיקרוביאלי ואנטי דלקתי

bottle-and-box326x440.png

צבע הכסף

386010_2-666514694.png
Paybox.jpg
bottom of page