top of page

החבר המדבר | הידרותרפיה לטיפול בלקויות שפתיות | נירית ליבסמן


מה הקשר בין מים, מוטוריקה ושפה?

רבים מקשרים את טיפולי ההידרותרפיה עם בעיות הקשורות לבעיות אורתופדיות שונות (מבנה השלד ושיקומו, לפציעות, לכאבי גב, ועוד), לבעיות נוירולוגיות שונות (פרקינסון וכיוצ"ב), אך לשיטת טיפול זו יש גם תרומה משמעותית ביותר בתחום השפתי.

מעבר לכך שהתנועה בתוך המים יוצרת תחושה מאוד נעימה לילדים והיא אינה קשה ומכבידה כל כך לביצוע, החשיבות שבטיפולי ההידרותפיה לבעלי לקויות שפתיות נובעת מעצם העובדה שהפעילות בתוך המים מאפשרת הפעלה של איזורים מוטוריים רבים בגוף, דבר שמשפיע לטובה על שיפור היכולת השפתית, מאחר ונמצא קשר בין מוטוריקה ושפה.

לנושא זה של המוטוריקה (=תנועה) והשפה נודעת חשיבות רבה מבחינה התפתחותית אצל תינוקות, שכן עיכובים התפתחותיים אצל התינוק מבחינת ההיבטים המוטוריים, נמצאו כקשורים ברבות השנים גם לקשיים בלמידה, ואם תבדקו מאלו קשיים סובלים ילדים בעלי לקויות למידה, תמצאו שישנם מספר אלמנטים התפתחותיים חשובים שעומדים בבסיסן של לקויות הלמידה וביניהם ניתן למצוא קשיים שפתיים, קשיים מוטוריים, קשיים בתפיסה מרחבית, ועוד, שכל אלו נרכשים ומושגים בשלבי ההתפתחות השונים בתקופת חייו הראשונה של התינוק .

בשל החשיבות שיש לנושא זה של מוטוריקה ושפה, תחום זה אף נלמד במוסדות להשכלה גבוהה באוניברסיטאות ובמכללות, ועוד חיזוק לקשר שבין תנועה לבין שפה ניתן לראות ביעילות הגבוהה שיש בביצוע תרגילי ידיים מסוימים כחלק מהטיפול שמוצע לשיפור השפה והדיבור למי שעבר שבץ מוחי (תוכלו למצוא את זה באמצע תחת השאלה: What is the connection between movement and language?).


על הקשר שבין איברי הגוף התנועתיים לתחום השפתי

קשר בין מוטוריקה ושפה ניתן לראות אפילו רק מהתבוננות במפת איברי הגוף שמיוצגים בקליפת המוח המוטורי, ושם ניתן לראות את הסמיכות הלא מקרית בין איברי הרגליים והידיים (איברי התנועה), לבין הלשון והשפתיים (איברי השפה) כפי שהם מיוצגים במוח.

וכדי שנוכל להבין טוב יותר את ההשפעה שיש למיקום איברי הגוף השונים (כפי שהם משתקפים בקליפת המוח), על הנושא השפתי, נעזר בתופעה שמכונה "כאב פנטום".

במצב של קטיעה למשל של אחת מהגפיים (ידיים או רגליים), היינו מצפים כי לא יורגש כל כאב באותו המקום של האיבר שנקטע, אך בפועל, הכאב כן מורגש בחלק החסר של הגפה הקטועה, וזה מה שמכונה "כאב פנטום".

כיצד ניתן להסביר זאת? כאמור, במוח קיימת מעין מפה של איברי הגוף, כאשר המפה הזו מראה לנו איזה איזורים במוח מפעילים את אותם האיברים, ובמקרה של קטיעה, אומנם האיבר עצמו כבר חסר, אבל המוח עדיין מתייחס לאיבר זה כאילו הוא עדיין קיים, וזאת הסיבה שהכאב עדיין מורגש בצורה מסויימת.

דוגמא מוחשית לכך ניתן לראות בסרט הדוקומנטרי Secrets of the Mind (החל מדקה 6:20), שם רואים את עדותו של אדם קטע גפה עליונה שמאלית (לא קטיעה מלאה), שמספר שבשעה שהוא מתגלח בצידו השמאלי של הפנים שלו, הוא יכול להרגיש כאב באיזור של הקטיעה של הגפה השמאלית שלו. בוידאו רואים שהוא מספר אלו תחושות הוא חש בגופו כאשר החוקר נוגע בו באיזורים שונים בגוף שלו בעזרת קיסם אוזנייים.


ובחזרה לקשר שבין מוטוריקה ,שפה והידרותרפיה..

מאחר ורואים במפה של המוח שישנה קירבה בין האיברים התנועתיים (ידיים ורגליים), לאיברים הקשורים לשפה (הפה והלשון), על כן כל טיפול שכולל בתוכו פעילות מוטורית הוא בעל ערך רב גם ללקות השפתית, וגם ללקויות נוספות אחרות כפי שנראה בהמשך.

לכן רצוי שהטיפול המוטורי יהיה עד כמה שיותר מקיף ונרחב, ובדיוק מסיבה זו, טיפולי ההידרותרפיה מתאימים כשיטת טיפול עבור מי שסובל מלקויות שפתיות, והם גם מיועדים לטיפול בלקויות התפתחותיות אחרות, שכן למים יש יתרונות רבים המאפשרים עבודה מגוונת, ועל כך תוכלו לצפות בסרטון שמדבר על יתרונות המים בטיפול עבור בעלי צרכים מיוחדים, במיוחד באספקט של המוגבלות הפיזית שיש להם.

שימרו והגנו על בריאותכם עם

נוגד החמצון החזק ביותר בעולם

אנטי מיקרוביאלי ואנטי דלקתי

bottle-and-box326x440.png

צבע הכסף

386010_2-666514694.png
Paybox.jpg
bottom of page